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Forschungsprojekte

Gestaltung eines text-basierten Adventure-Games für digitales Schreibtraining

Zusammen mit der STABILO International GmbH entwickeln wir ein text-basiertes Abenteuer für den STABILO DigiPen. Angelehnt an die Gestaltungsprinzipien von Multi-User-Dungeons (MUDs) werden wir im Rahmen dieses Projekts einen text-basierten Spielansatz entwickeln, welcher die Nutzung des DigiPen zum Optimieren der eigenen Handschrift in ein spielerisches und motivierendes Erlebnis verwandelt.

Ziele des Projekts:

  • Entwicklung und empirische Untersuchung eines text-basierten Abenteuerspiels für den STABILO DigiPen
  • Untersuchung der Wirksamkeit von Game-Design Elementen auf Nutzerverhalten und KI-basierter Gestenerkennung
  • Auswertung der Ergebnisse und Ableitung von theoretischen und praktischen Handlungsempfehlungen für die Gestaltung von Gamification- und Serious-Game-Ansätzen zur Optimierung der Handschrift

Gamifizierung zur Optimierung der Mensch-KI-Interaktion

Können digitale Spiele und ihre Designprinzipien die Zusammenarbeit zwischen Mensch und Künstlicher Intelligenz (KI) verbessern? Im Rahmen des durch die Emerging Talents Initiative (ETI) geförderten Projekts untersuchen wir, wie Game-Designprinzipien dazu beitragen können, die Zusammenarbeit zwischen Mensch und KI zu optimieren.

Ziele des Projekts:

  • Untersuchung von Zusammenarbeit allgemein in Spielen und Ableitung von Gestaltungsprinzipien, welche die Kooperation zwischen Menschen fördern
  • Untersuchung der Zusammenarbeit zwischen Menschen und Nicht-Spieler-Charakteren (NPCs) in Spielen und Ableitung von Erkenntnissen für die Mensch-KI-Zusammenarbeit
  • Durchführung von Studien zur Gamifizierung der Mensch-KI-Interaktion

Abgeschlossene Forschungsprojekte

Abgeschlossene Projekte außerhalb der FAU:

Weitere Informationen zu fertiggestellten Forschungsprojekten folgen in Kürze.

 

 

Designing Gamified Systems (MA)

Register now via StudOn until 14. April 2021!

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CC photo by Element5 Digital on Unsplash https://unsplash.com/photos/LTyDj7u_TU4

Driven by the rising popularity of (video) games, technology, business and society are increasingly influenced and penetrated by games and trends of the gaming industry. One of the probably most important phenomena of this multi-faceted development is “gamification”, which addresses the use of design principles and features from games in information systems, process or service design.

Gamification’s popularity stems from the notion that games are a pinnacle form of hedonic information systems and thus are particularly effective in invoking intrinsic motivation and experiences such as autonomy, mastery, flow, immersion, relatedness and overall enjoyment. Across industries, marketers, designers and developers are thus using gamification as a design approach when engineering digital products and services with the purpose of inducing gameful experiences, influencing human motivation and even change behavior in various contexts.

This course

  • teaches the key concepts, design patterns, and approaches of motivational, hedonic (i.e. games and video games), social and gamified information systems.
  • offers deep insights into advanced concepts and theoretical foundations of game design, motivational psychology, and information system design.
  • introduces methods and frameworks for designing gamified systems and managing gamification projects.
  • discusses latest research findings and the potential impact of gamification on society, economy and everyday life.

Capstone Project

The course is complemented with a practical project, where students in a team select and apply design methods & techniques in order to create a prototype of a gamified / hedonic information system. Within this project the students can apply knowledge and skills acquired in this lecture and their studies in a challenging context. The results are presented towards peers and/or experts from research and/or industry.

Lecturers

Prof. Dr. Benedikt Morschheuser

Guest lecturers:
Alexander Satanowsky – Head of in-Car Gaming – Mercedes-Benz AG
Georgina Guillén-Hanson – Researcher on Gamifying Sustainable Consumption – Gamification Group

Course details

Lecture + Capstone Project, 4 SWS, ECTS-Credits: 5

Dates

Thursday, 13:15-16:30 , Zoom-Meeting

Module compatibility

WF IIS-MA 1 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 2 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 3 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 4 (ECTS-Credits: 5)
WF WING-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF ICT-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF EEI-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)

ECTS

Credits: 5

Registration

07. February 2021, 14:00 – 14. April 2021, 12:00 via StudOn.

Additional information

More details on course updates, materials, technical requirements, and other information will be announced in StudOn.

Keywords: Gamification, Interactive Information Systems, HCI, Customer Engagement, Social Computing, Hedonic Systems, Games