Xplore Hangzhou

Herausforderung: Videospiele könnten schon bald olympisch werden! Als Vorveranstaltung der Olympischen Spielen in Japan veranstaltete das IOC veranstaltet dieses Jahr überraschend ein eSports-Wettkampf und die 19th Asian Games 2022 in Hangzhou werden die erste olympische Veranstaltung sein, bei der sowohl eSports als auch Sportathleten in ihren Disziplinen Goldmedaillen gewinnen können. Das hat uns inspiriert. In Kooperation mit Mercedes-Benz haben wir Studierende der Vorlesung Designing Gamified Systems vor die Herausforderung gestellt, ein innovatives Spiel bzw. einen Gamification-Ansatz für potenzielle Besucher der Asian Games 2022 zu entwerfen, in denen Sport, Gaming und Mobilität als Teil einer unvergesslichen Mixed-Reality-Erfahrung aufeinandertreffen:

Design an innovative game or gamification approach in which sports, gaming, and mobility meet as part of an unforgettable mixed-reality experience for potential visitors of the 2022 Olympic Asian Games in China, Hangzhou.

Drei Projektteams arbeiteten an dieser Herausforderung und entwickelten innerhalb von 2 Monaten beeindruckende Konzepte und Prototypen, die anschließend den Führungskräften der Mercedes-Benz AG, Daimler AG und MBition GmbH präsentiert wurden.

Datum: Sommersemester 2021

Projektergebnisse:

XPLORE HANGZHOU − Gamifying City Discovery

Team: J. Kühlborn, S. Kruschel, A. Link, J. Ort, L. Vyhnal

Abstract:

Xplore Hangzhou is a mobile game prototype that was developed for Mercedes-Benz, which will be sponsoring the Asian Games 2022 in Hangzhou, China. Therefore, the target timeframe of the prototype is during the Asian Games from 10th until 25th of September 2022. The targeted audience are mainly visitors of the Asian Games but also athletes, regular tourists, or locals. The game itself is a quiz embedded in a gamified travel planner designed explicitly for Hangzhou. By answering questions, players can collect points which they can trade in for capabilities or rewards. Players can use the travel planning functionalities to plan their stay in Hangzhou including recommendations for various destinations like restaurants, sightseeing and sports events. During rides to or from these destinations inside a Mercedes-Benz car, players can use the in-car screens to see a map of Hangzhou and the route they are currently traveling. In the immediate vicinity of their vehicle, appearing icons can be tapped to open questions, which can be answered while using the support of various capabilities. Testing the prototype and the gamification approach have been completed. Next steps include further evaluation of the results and implementation of a valid system architecture for the gamified system Xplore Hangzhou.