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Designing Gamified Systems (MA)

Register now via StudOn until 14. April 2021!

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CC photo by Element5 Digital on Unsplash https://unsplash.com/photos/LTyDj7u_TU4

Driven by the rising popularity of (video) games, technology, business and society are increasingly influenced and penetrated by games and trends of the gaming industry. One of the probably most important phenomena of this multi-faceted development is “gamification”, which addresses the use of design principles and features from games in information systems, process or service design.

Gamification’s popularity stems from the notion that games are a pinnacle form of hedonic information systems and thus are particularly effective in invoking intrinsic motivation and experiences such as autonomy, mastery, flow, immersion, relatedness and overall enjoyment. Across industries, marketers, designers and developers are thus using gamification as a design approach when engineering digital products and services with the purpose of inducing gameful experiences, influencing human motivation and even change behavior in various contexts.

This course

  • teaches the key concepts, design patterns, and approaches of motivational, hedonic (i.e. games and video games), social and gamified information systems.
  • offers deep insights into advanced concepts and theoretical foundations of game design, motivational psychology, and information system design.
  • introduces methods and frameworks for designing gamified systems and managing gamification projects.
  • discusses latest research findings and the potential impact of gamification on society, economy and everyday life.

Capstone Project

The course is complemented with a practical project, where students in a team select and apply design methods & techniques in order to create a prototype of a gamified / hedonic information system. Within this project the students can apply knowledge and skills acquired in this lecture and their studies in a challenging context. The results are presented towards peers and/or experts from research and/or industry.

Lecturers

Prof. Dr. Benedikt Morschheuser

Guest lecturers:
Alexander Satanowsky – Head of in-Car Gaming – Mercedes-Benz AG
Georgina Guillén-Hanson – Researcher on Gamifying Sustainable Consumption – Gamification Group

Course details

Lecture + Capstone Project, 4 SWS, ECTS-Credits: 5

Dates

Thursday, 13:15-16:30 , Zoom-Meeting

Module compatibility

WF IIS-MA 1 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 2 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 3 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 4 (ECTS-Credits: 5)
WF WING-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF ICT-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF EEI-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)

ECTS

Credits: 5

Registration

07. February 2021, 14:00 – 14. April 2021, 12:00 via StudOn.

Additional information

More details on course updates, materials, technical requirements, and other information will be announced in StudOn.

Keywords: Gamification, Interactive Information Systems, HCI, Customer Engagement, Social Computing, Hedonic Systems, Games

Abschlussarbeiten

Offene Themen

Sollten Sie auf der Suche nach einer Abschlussarbeit in unserem Forschungsbereich sein, können Sie sich gerne an uns wenden.

Im Folgenden finden Sie eine Übersicht von Ideen für Themen für Bachelor- und Masterarbeiten und Masterprojekte. Sollte kein passendes Thema dabei sein, können Sie sich auch gerne mit einem kurzen Lebenslauf, Notenauszug und eine Zusammenfassung Ihrer Interesse initiativ bewerben.

Typ Thema Prototyping-/Programmier-
kenntnisse erforderlich?
Ansprechpartner
Master Revival of MUDs – Designing of a text-based adventure to help children learn handwriting

Zusammen mit der STABILO International GmbH möchten wir ein Text-basiertes Abendteuer für den STABILO DigiPen entwickeln. Angelehnt an die Prinzipien von Multi-User-Dungeons (MUDs) ist es das Ziel dieser Arbeit einen Ansatz zu entwickeln, der hilft das Erlernen und Optimieren der eigenen Handschrift in ein spielerisches und motivierendes Erlebnis zu verwandeln.

Ziel dieser Arbeit
– Entwicklung und empirische Untersuchung eines text-basierten Abenteuers für den STABILO DigiPen
– Statistisches testen von Hypothesen
– Untersuchung der Wirksamkeit von Design-Interventionen auf Nutzerverhalten und Gestenerkennung
– Auswertung der Ergebnisse und Ableitung von theoretischen und praktischen Handlungsempfehlungen für die Gestaltung von Gamification- und Serious-Game-Ansätzen zur Optimierung der Handschrift

Inspiration:
https://stabilodigital.com/digipen-development-kit/
https://de.wikipedia.org/wiki/Multi_User_Dungeon

Yes Benedikt Morschheuser
Bachelor/Master Investigating the design principles of Non-Player Characters: A systematic review, conceptualization and future agenda

First inspirations:
https://scholar.google.de/scholar?q=%22non-player+character%22

No Benedikt Morschheuser
Master Understanding and designing the magic of Human-AI interactions

First inspirations:
https://ebookcentral.proquest.com/lib/erlangen/detail.action?docID=5750429 
https://www.wired.com/2016/03/two-moves-alphago-lee-sedol-redefined-future/

Yes Benedikt Morschheuser
Master Trust in AI: A study to understand what we can learn from games when designing AI

First inspirations:
https://doi.org/10.5465/annals.2018.0057

No Benedikt Morschheuser
Bachelor/Master Creators of the Metaverse: Why people build virtual worlds in their spare time

First inspirations:
https://www.roblox.com/
https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/creative
https://www.oculus.com/facebook-horizon/

No Benedikt Morschheuser
Bachelor Gaming meets Mobility: Conceptualization, literature review, and research agenda on the gamification of mobility

First inspirations:
https://www.daimler.com/innovation/pioneering/immersive-gaming-2.html

No Benedikt Morschheuser

In Bearbeitung

Typ Thema Studentin/Student Betreuer
Master How to onboard the user? A study on designing fun on the first click

Game-Designer haben es perfektioniert Nutzer digitaler Spiele bereits ab dem ersten Klick zu begeistern. Dieses Wissen kann auch außerhalb von Spielen die Annahme digitaler Services unterstützen und optimieren. Im Rahmen des Serious-Game „INFLAMMANIA“ möchten wir verschiedene Onboarding-Ansätze erproben und Design-Wissen für die Gestaltung von effektiveren Lern-Spielen erarbeiten. Inflammania ist ein Lernspiel, in dem Entzündungen bei chronischen Erkrankungen bekämpft werden.

Ziel dieser Arbeit
– Entwicklung und empirische Untersuchung verschiedener „Onboarding-Ansätze“ für das Spiel Inflammania
– Statistisches testen von Hypothesen
– Untersuchung der Wirksamkeit von Design-Interventionen auf Nutzerverhalten, Wissensaufbau und Lernerfahrung
– Auswertung der Ergebnisse und Ableitung von theoretischen und praktischen Handlungsempfehlungen für die Gestaltung von „Onboarding-Ansätzen“ für Gamification und Serious-Game-Ansätze

Inspiration:
https://de.slideshare.net/dings/fun-on-first-click-turning-visitors-into-passionate-customers-with-onboarding

https://Inflammania.de

L. Liu Benedikt Morschheuser
Bachelor Designing Experiments in Roblox

First inspirations:
https://www.roblox.com/

D. Lam Benedikt Morschheuser
Bachelor Gaming meets Mobility: Gamification in proprietary innovation of the car and transportation industry

First inspirations:
https://www.daimler.com/innovation/pioneering/immersive-gaming-2.html

M. te Lake Benedikt Morschheuser

Lehre

Fun is just another word for learning.
Ralph Koster, 2014.

Lehrveranstaltungen