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Studierenden-Projekte

Das Lehrangebot unserer Forschungsgruppe richtet sich an Studierende der Wirtschaftsinformatik mit einem Interesse in den Bereichen Mensch-Computer-Interaktion, Gamifizierung und Game-Design. Unsere Vorlesungen legen einen besonderen Schwerpunkt auf die Gestaltung gamifizierter Systeme, dabei verbindet unser Lehrangebot Theorie und Praxis durch den Einbezug modernster theoretischer und methodischer Konzepte in Kombination mit praxisorientierten Fragestellungen, Beispielen und einer Projektarbeit in Gruppen.

Nach dem Konzept des herausforderungsbasierten Lernens (Challenged-based Learning) setzen sich Studierende in den meisten unserer Vorlesungen mit praxisorientierten Fragestellungen auseinander, um ihr gelerntes theoretisches Wissen auf reale Situationen anzuwenden und zu vertiefen. Im Folgenden bieten wir einen Überblick über die Projektergebnisse der Studierenden.

 

 


 

Designing Gamified Systems (MA)

Register now via StudOn until 14. April 2021!

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CC photo by Element5 Digital on Unsplash https://unsplash.com/photos/LTyDj7u_TU4

Driven by the rising popularity of (video) games, technology, business and society are increasingly influenced and penetrated by games and trends of the gaming industry. One of the probably most important phenomena of this multi-faceted development is “gamification”, which addresses the use of design principles and features from games in information systems, process or service design.

Gamification’s popularity stems from the notion that games are a pinnacle form of hedonic information systems and thus are particularly effective in invoking intrinsic motivation and experiences such as autonomy, mastery, flow, immersion, relatedness and overall enjoyment. Across industries, marketers, designers and developers are thus using gamification as a design approach when engineering digital products and services with the purpose of inducing gameful experiences, influencing human motivation and even change behavior in various contexts.

This course

  • teaches the key concepts, design patterns, and approaches of motivational, hedonic (i.e. games and video games), social and gamified information systems.
  • offers deep insights into advanced concepts and theoretical foundations of game design, motivational psychology, and information system design.
  • introduces methods and frameworks for designing gamified systems and managing gamification projects.
  • discusses latest research findings and the potential impact of gamification on society, economy and everyday life.

Capstone Project

The course is complemented with a practical project, where students in a team select and apply design methods & techniques in order to create a prototype of a gamified / hedonic information system. Within this project the students can apply knowledge and skills acquired in this lecture and their studies in a challenging context. The results are presented towards peers and/or experts from research and/or industry.

Lecturers

Prof. Dr. Benedikt Morschheuser

Guest lecturers:
Alexander Satanowsky – Head of in-Car Gaming – Mercedes-Benz AG
Georgina Guillén-Hanson – Researcher on Gamifying Sustainable Consumption – Gamification Group

Course details

Lecture + Capstone Project, 4 SWS, ECTS-Credits: 5

Dates

Thursday, 13:15-16:30 , Zoom-Meeting

Module compatibility

WF IIS-MA 1 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 2 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 3 (ECTS-Credits: 5)
WF IIS-MA 4 (ECTS-Credits: 5)
WF WING-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF ICT-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)
WF EEI-MA ab 1 (ECTS-Credits: 5)

ECTS

Credits: 5

Registration

07. February 2021, 14:00 – 14. April 2021, 12:00 via StudOn.

Additional information

More details on course updates, materials, technical requirements, and other information will be announced in StudOn.

Keywords: Gamification, Interactive Information Systems, HCI, Customer Engagement, Social Computing, Hedonic Systems, Games

Abschluss- und Projektarbeiten

Offene Themen

Sollten Sie auf der Suche nach einer Abschlussarbeit oder einer Projektarbeit in unserem Forschungsbereich sein, können Sie sich gerne an uns wenden.

Im Folgenden finden Sie eine Übersicht von Ideen für Themen für Bachelor- und Masterarbeiten und Masterprojekte. Sollte kein passendes Thema dabei sein, können Sie sich auch gerne mit einem kurzen Lebenslauf, Notenauszug und einer Zusammenfassung Ihrer Interesse initiativ bewerben.

Gerne betreuen wir bei Themenbezug zu unserer Forschung auch Abschlussarbeiten aus der Industire.

 

Typ Thema Prototyping-/Programmier-
kenntnisse erforderlich?
Ansprechpartner
Master Trust in AI: A study to understand what we can learn from games when designing AI

First inspirations:
https://doi.org/10.5465/annals.2018.0057

No Benedikt Morschheuser
Master Education and Research in the Metaverse

First inspirations:
https://www.roblox.com/
https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/creative
https://www.oculus.com/facebook-horizon/

Yes Benedikt Morschheuser

Abgeschlossene Arbeiten und Themen in Bearbeitung

 

 

 

Typ Thema Studentin/Student Betreuer Eingereicht
Master How to onboard the user? A study on designing fun on the first click

Game-Designer haben es perfektioniert Nutzer digitaler Spiele bereits ab dem ersten Klick zu begeistern. Dieses Wissen kann auch außerhalb von Spielen die Annahme digitaler Services unterstützen und optimieren. Im Rahmen des Serious-Game „INFLAMMANIA“ möchten wir verschiedene Onboarding-Ansätze erproben und Design-Wissen für die Gestaltung von effektiveren Lern-Spielen erarbeiten. Inflammania ist ein Lernspiel, in dem Entzündungen bei chronischen Erkrankungen bekämpft werden.

Ziel dieser Arbeit
– Entwicklung und empirische Untersuchung verschiedener „Onboarding-Ansätze“ für das Spiel Inflammania
– Statistisches testen von Hypothesen
– Untersuchung der Wirksamkeit von Design-Interventionen auf Nutzerverhalten, Wissensaufbau und Lernerfahrung
– Auswertung der Ergebnisse und Ableitung von theoretischen und praktischen Handlungsempfehlungen für die Gestaltung von „Onboarding-Ansätzen“ für Gamification und Serious-Game-Ansätze

Inspiration:
https://de.slideshare.net/dings/fun-on-first-click-turning-visitors-into-passionate-customers-with-onboarding

https://Inflammania.de

L. Liu Benedikt Morschheuser
Bachelor Designing Experiments in Roblox

First inspirations:
https://www.roblox.com/

D. Lam Benedikt Morschheuser
Bachelor Gaming meets Mobility: Gamification in proprietary innovation of the automotive industry

This bachelor thesis presents an overview on the use of gamification in proprietary innovation of the automotive industry based on a structured literature review in the database Espacenet of the European patent
office. As part of this review 83 relevant patents were screened and classified by using an own framework. The screening revealed novel insights and provide researchers anchor points for future research.

M. te Lake Benedikt Morschheuser 06.08.2021
Bachelor Creators of the Metaverse: Why people build virtual worlds in their spare time – a qualitative study

First inspirations:
https://www.roblox.com/
https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/creative
https://www.oculus.com/facebook-horizon/

M. Bitz Benedikt Morschheuser
Master Revival of MUDs – Designing a text-based adventure game that helps children learn handwriting

In collaboration with the STABILO International GmbH, we would like to develop a text-based adventure for the STABILO DigiPen. Our aim is to transform learning and optimisation of handwriting into a gameful and engaging experience by using design principles of multi-user dungeons (MUDs).

Targets:
– Development and empirical investigation of a text-based adventure for the STABILO DigiPen
– Statistical hypothesis testing
– Investigation of the impact of various design interventions on user behavior and gesture recognition
–  Derivation of theoretical and practical recommendations for designing gamification and serious game approaches to optimize handwriting

Inspiration:
https://stabilodigital.com/digipen-development-kit/
https://de.wikipedia.org/wiki/Multi_User_Dungeon

M. Weber Benedikt Morschheuser
Bachelor Creators of the Metaverse: Why people build virtual worlds in their spare time – a quantitative study

First inspirations:
https://www.roblox.com/
https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/creative
https://www.oculus.com/facebook-horizon/

F. Feldmeier Benedikt Morschheuser
Bachelor Gamified Cycling: A literature review and future agenda F. Gast Benedikt Morschheuser

Lehre

Fun is just another word for learning.
Ralph Koster, 2014.

Lehrveranstaltungen